O nas

Wartości

Co jest dla nas ważne

Naszym celem jest stworzenie miejsca, w którym dzięki współpracy rodziców i nauczycieli, działając w przygotowanym otoczeniu, stworzymy warunki do jak najlepszego rozwoju.

Nie wyobrażamy sobie dnia w przedszkolu bez przebywania dzieci i nauczycieli blisko natury. Dlatego kiedy tylko możemy, wychodzimy na spacery, pobliskie place zabaw i do lasu. Obserwujemy przyrodę, pozwalamy dzieciom na swobodną zabawę, budowanie więzi z naturą. Wierzymy, że ta więź daje wewnętrzny spokój, pozwala odnaleźć swoje miejsce w świecie i w przyszłości będzie dla dzieci przestrzenią szukania oddechu w szybko zmieniającym się świecie. Jako kadra brałyśmy udział w szkoleniu Pracowni Edukacji Żywej – bardzo bliska jest dla nas filozofia tego miejsca.

Małe dziecko ma swoje potrzeby – dla czucia się bezpiecznie, musi wiedzieć, czego się spodziewać. Życie przedszkolne niesie ze sobą wiele wyzwań – aby dziecko mogło w pełni korzystać z bycia w grupie dzieci, plan nie może być przeładowany. Nie chcemy, aby dzieci od najmłodszych lat żyły w pędzie i pośpiechu. Proponujemy im harmonijny rytm dnia, tygodnia, roku. Przyglądamy się ich prawdziwym potrzebom i na nie odpowiadamy. W tym zakresie bardzo inspirujemy się pedagogiką waldorfską i spojrzeniem na dziecko, które proponuje antropozofia. 

Dzieci spędzają w przedszkolu tyle czasu, że stworzenie dla nich odpowiedniego środowiska jest głównym wyzwaniem osób pracujących w przedszkolu. Spokojne, stonowane kolory, ciepły wystrój, zabawki i pomoce dopasowane do etapu rozwojowego, przytłumione światło, otulające tkaniny – wszystko to tworzy domową atmosferę, w której zanurzają się dzieci. Każda rzecz, która znajduje się w sali jest przemyślana i wybrana, wysokiej jakości, najczęściej stworzona z naturalnych materiałów. Otoczenie, choć daje dzieciom stałość, zmienia się w zależności od pór roku.

Nauczycielstwo bliskości, to bliski nam termin. Stale się uczymy i dbamy o to, aby komunikować się z dziećmi w sposób przyjazny, otwarty, nastawiony na kontakt. Równocześnie uważamy, że małe dzieci potrzebują prostoty i jasności, nie tłumaczymy nadmiernie, nie obciążamy ich ciężarem podejmowania decyzji, na które nie są gotowe. Jako kadra szkolimy się z Porozumienia bez Przemocy oraz Metody Thomasa Gordona, jednak w komunikacji z dziećmi staramy się przede wszystkim być sobą. Wiemy, że to głównie o rozwój i spokój dorosłego chodzi, a droga na skróty nie istnieje.

Jesteśmy pedagożkami wykształconymi w nurcie metody Marii Montessori. Interesujemy się rozwiązaniami, które są przyjazne dzieciom. Od września 2024, po długiej obserwacji dzieci, rozmowach i lekturach, w naszym przedszkolu najmocniej inspirujemy się pedagogiką waldorfską – uczestniczymy w studiach i szkoleniach z tego zakresu, obserwujemy przedszkola waldorfskie, staramy się czerpać z jak najlepszych praktyk i rozwiązań stosowanych przez te placówki, nie zamykając się na to, co wnoszą w nasz warsztat pedagogiczny inne sposoby patrzenia na rozwój dziecka.

„For young children, play creates the opportunity to digest past experience and thus come to understand them” L. Eijgenraam. Dziecięcą zabawę traktujemy poważnie – to dzięki możliwości swobodnego zanurzenia się w niej, dzieci harmonijnie się rozwijają, kształtując wszystkie niezbędne im teraz i w przyszłości kompetencje. Dzieci zostawione same sobie od razu zaczynają się bawić – to najlepszy dowód na to, jak ważny jest ten proces. W przedszkolu poza czasem swobodnej zabawy, organizujemy również wspólne zajęcia w kole, kształtujące zachowania i wspierające relacje.

„To be able to see the world as someone else sees it, to treat your neighbour as yourself, requires a very special quality: imagination” A. Hill.

Małe dzieci żyją zanurzone w świecie fantazji – tak tłumaczą sobie świat, który jeszcze nie jest dla nich jasny i nie daje się włożyć w tabele dorosłych. Nie chcemy dzieci wyrywać z niego siłą, wręcz życzymy, aby fantazja i wyobraźnia zostały z nimi również w dorosłym życiu. Dlatego w naszym przedszkolu spotkacie skrzaty, wróżki i inne rzadko widywane stworzenia.

Każde środowisko rozwojowe, które chce sprzyjać kształtowaniu się kompetencji dzieci, musi uwzględnić fakt, że ruch jest niezbędny do zapamiętania i zrozumienia czegokolwiek przez dzieci. Małe dziecko wciąż jest w ruchu, zabawie, aktywności. Dajemy dzieciom na to czas, a gdy wykazują zainteresowanie zdobywaniem „umiejętności akademickich”, sprawdzamy ich gotowość i umożliwiamy to. Nie uważamy, że mózgi czterolatków są tak genialne po to, aby już zapamiętywać wszystkie fakty ze świata dorosłych – raczej są takie po to, by umożliwić uczenie się niezbędnych kompetencji społecznych i robić „tło” pod przyszłą naukę.

O nas

Historia przedszkola

Przedszkole powstało w 2017 roku z inicjatywy Karoliny Nogas i jej mamy – Katarzyny Hołdy, która przez pierwsze lata pełniła funkcję dyrektorki. Przez siedem lat przedszkole funkcjonowało, pracując w pełni metodą Montessori, było to pierwsze tego typu niepubliczne przedszkole w Tychach. Karolina była zakochana w tym, co proponowała ta metoda – filozofia, cele, wystrój i sposób pracy placówki odpowiadał temu, czego nauczyła się na różnych montessoriańskich kursach. Przedszkole od początku współtworzyły nauczycielki – Lidia Rzeszutko i Paulina Pańczyk.

W kolejnych latach do kadry przedszkola dołączały wspaniałe nauczycielki i  specjalistki, każda wnosząc i pozostawiając w duchu i atmosferze miejsca coś cennego. W 2020 roku po obserwacji grupy powstała inicjatywa utworzenia zerówki osobnej od grupy dzieci między 3 a 6 rokiem życia, również w tym roku funkcję dyrektora objęła Mirella Kuszaj.

W 2021 roku powstało Toto – punkt opieki dla dzieci do 3 roku życia.  Rok 2023 był rokiem, w którym powołałyśmy nową grupę przedszkolną. Również w tym roku, w wyniku olśnienia, które czasem trafiają się w życiu i trafiają prosto w serce, po wielu trudnych i burzliwych rozmowach, obserwacjach, przemyśleniach i działaniach, podjęłyśmy decyzję o tym, że dystansujemy się od metody Marii Montessori. Skierowałyśmy się ku inspiracji pedagogiką waldorfską i podejściem leśnym. Za tą decyzją poszła zmiana nazwy przedszkola z Tyskie Przedszkole Montessori na Niepubliczne Przedszkole Paprociowy Las, funkcję organu prowadzącego objęła Fundacja na Rzecz Edukacji Luna. Podjęto także kroki ku utworzeniu szkoły niepublicznej.

historia przedszkola Paprociowy Las - o nas
Historia Paprociowego Lasu