O nas

Kadra przedszkola Paprociowy Las

Kolegium

Karolina Nogas

  • Uniwersytet Śląski – Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne, filologia polska
  • Uniwersytet Śląski – Indywidualne Studia Międzyobszarowe, filologia polska
  • Instytut Doskonalenia Nauczycieli Katowice – studia z pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej
  • Instytut Doskonalenia Nauczycieli Katowice – surdopedagogika
  • GWSH – Ajurweda. Holistyczna koncepcja zdrowia
  • Uczelnia Korczaka – Edukacja niezależna (w trakcie)
  • Polski Instytut Montessori – dyplom MACTE nauczyciela Montessori 3-6 lat
  • Polski Instytut Montessori – kurs nauczyciela Montessori 6-9 lat
    Montessori Association Internationale – Birth to Three Assistans Course
  • Rodzicielstwo Bliskości dla Profesjonalistów – Wspólnoty wspierające rozwój
  • Szkolenie z neurobiologii przedszkolaka: „Tworzenie optymalnych warunków dla wzrostu i rozwoju dzieci od wczesnego dzieciństwa”
  • Trening Skutecznego Nauczyciela metodą Thomasa Gordona stopień I i II 
Z wykształcenia i zamiłowania jestem polonistką. W czasie studiów szukałam rozwiązania, które pozwoli mi pogodzić moje niezależne myślenie o kształceniu i wychowaniu z pracą w ramach systemu, którym jest aktualny model edukacyjny. Aż (przypadkiem) trafiłam na metodę Marii Montessori, wzięłam udział w pierwszej konferencji, natychmiast zapisałam się na kurs i zaczęłam pracę w przedszkolu. Godziny spędzone na rozmowach z mamą o tym, jak powinny wyglądać przedszkole i szkoła, doprowadziły mnie wprost pod drzwi naszej wspólnej placówki. Po kilku latach i wielu zmianach, przedszkole powiększyło się o dwie grupy, powołałam do życia także Toto, które wspiera rodziców w opiece nad najmłodszymi dziećmi. Dużą część mojej zawodowej energii inwestuję w to, by tworzyć miejsce moich marzeń.

W życiu ważne jest dla mnie kierowanie się nie tylko rozumem, ale i sercem, dlatego gdy w pewnym momencie na mojej drodze pojawiła się pedagogika waldorfska, a ciało dało znać, że to jest droga, którą powinnam podążać, wbrew wszystkim logicznym przesłankom zdecydowałam się zaryzykować i zaproponować w moim środowisku pracy zmianę filozofii placówki. A ponieważ pracuję z osobami o otwartych głowach i sercach, a dodatkowo to naprawdę najlepsza propozycja dla dzieci, od 2024 roku jesteśmy zanurzone w myśli i koncepcjach zapoczątkowanych przez Rudolfa Steinera i rozwijanych od ponad stu lat przez kolejnych waldorfskich nauczycieli.